Wat is chiptuning?

Alle moderne verbrandingsmotoren worden bestuurd door een elektronische regeleenheid. Deze regeleenheid bevat een digitaal geheugen (chip) met programmaregels en numerieke tabellen, welke alle functies van de motor besturen en controleren. Dit zijn onder andere injectietijd, inspuitmoment, ontstekingsmoment, turbodruk regeling, stationair regeling, toeren- en snelheidsbegrenzing.

Chiptuning is het via elektronische weg optimaliseren van deze functies. De fabrikant laat in de afstelling van het injectiesysteem en de mechanische belasting van de motor altijd een bepaalde marge over. Door deze marges tot een verantwoord minimum te beperken wordt een toename van de motorprestaties gerealiseerd.

Op dit moment werken we aan dit artikel. Kom later nog eens terug wanneer het hele artikel klaar is.

Wat is chiptuning bij Squadra Tuning.

Bovenstaand verhaal vindt u in soort gelijk terminologie ook bij andere aanbieders van chiptuning. Bij ons gaat chiptuning veel verder dan alleen het terug brengen van de marges. Onderstaand verhaal is vooral van toepassing op de modernere injectiesystemen. Zo’n beetje vanaf 1998 en jonger. Tevens is het zo dat hoe jonger het injectiesysteem hoe meer er mogelijk is. Simpelweg omdat er steeds meer geregeld en gecontroleerd wordt.

Gaspedaalreactie
Bij ons staat de driveability zeer hoog op de prioriteitenlijst. Eén van de belangrijkste aspecten hierin is de gaspedaalreactie. Deze wordt door de fabrikant geprogrammeerd. De logica achter een bepaald gedrag is soms ver te zoeken. Wij definiëren een gaspedaal altijd prettig direct maar zeker niet te lui.
Veel auto’s zijn tegenwoordig voorzien van een rij-karakteristieke keuzeschakelaar. Bij Alfa Romeo heeft men daarvoor de term “DNA knop” bedacht. 3 verschillende instellingen met meestal ieder een eigen gaspedaalreactie. We nemen alle standen onder de loep.

Koppelbeperking per versnelling
Om de aandrijflijn (differentieel en aandrijfassen) te beschermen beperken wij het koppel in de 1e en 2e versnelling. De 1e het meeste de 2e minder. Meestal laten we vanaf de 3e versnelling alles vrij.

Temperatuur begrenzers
Voor zowel een koude als te hete motor passen wij, wanneer mogelijk, begrenzers toe in maximaal koppel en vermogen of in sommige gevallen de toerenbegrenzing.

Uitlaatgastemperatuur begrenzing
Een steeds vaker voorkomende parameter is de uitlaatgastemperatuurbegrenzer. Deze is vanaf de fabriek vaak te conservatief ingesteld. Wanneer deze niet wordt aangepast zal het extra vermogen maar tijdelijk beschikbaar zijn. Meestal lukt het dan nog net de motor in lagere versnellingen met vol vermogen door te trekken. Echter in hogere versnellingen voelt men de motor inkakken als gevolg van deze begrenzer. Een goede tuner bepaald nauwkeurig hoe hoog de begrenzer moet komen te staan om het gewenste vermogen ook in hogere versnellingen vast te kunnen blijven houden.

Uitlaatgasrecirculatie (EGR).
Bij ons is het uitschakelen van de EGR (Exhaust Gas Recirculation) een standaard onderdeel van de tuning. Deze behoefte is ontstaan omdat EGR absoluut een aanslag is op de techniek van de motor. Verminderde rij eigenschappen en interne vervuiling zijn het gevolg. Vanaf Euro 6 versies kan er tevens een 2e type EGR systeem zijn toegevoegd. Over het nieuwe lagedruk EGR systeem is hier meer te lezen. Ook dit systeem proberen wij zoveel mogelijk uit te schakelen.

Maar er is nog iets….
De allerlaatste injectiesystemen (EDC17) maken gebruik van interne controle tabellen. Wat de functie daarvan exact is is onduidelijk. Maar in ieder geval kan het gebruikt worden om tuners dwars te zitten. Op bepaalde basisregelingen zit een controle in de vorm van terugrekentabellen. De berekening van dergelijke tabellen varieert van simpel tot complex. Bij sommige versies zorgt dit ervoor dat men niet boven een bepaalde koppel en vermogenswaarde uit kan komen. Probeert men dat wel dan kan er na een paar honderd kilometer rijden zomaar een foutmelding optreden.

Uiteraard laten wij ons niet tegenhouden en hebben ons ook zelfs de ingewikkeldste terugrekenmethode eigen gemaakt. Dit principe is op dit moment vooral van toepassing op de 3.0 V6 diesels van Maserati en Jeep. Zonder deze vaardigheid komt men niet veel verder dan 660 Nm en 300 pk. Met de vaardigheid is 730 Nm en 320 pk mogelijk.