Resultaten

  • Toerenbegrenzer ongewijzigd van 6800 naar 7350 RPM
  • Aangepast stationair toerental
  • Aangepaste gaspedaalreactie
  • Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME7.3
  • Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit

Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.


Prijs en aanvraag

  • Chiptuning
    € 390 ,-

Neem contact op

Ervaringen

Dhr de Groot

De grootste verbeteringen zijn de hogere toerenbegrenzer tot 7350 RPM en het oppakgedrag bij lagere toeren. Een grote verbetering in soeplesse waardoor juist wat rustiger rijden makkelijker wordt.
Alles bij elkaar een grote verbetering.

Arvid van Daalen

Na installatie van de Squadrachip voor de 147 GTA heb ik bijna 2000 km gereden. Hieronder mijn ervaring/mening:

1) Stationaire eigenschappen van de motor: ik ervaar een klein verschil (3)
Helaas heeft mijn 147 GTA het typische kwaaltje van een rauwe onrustige stationaire loop, maar dit varieert van dag op dag. Na inbouw van de chip is het onrustige er nog steeds. Echter, de dagen dat de motor wél rustig loopt is ie duidelijk rustiger dan voorheen. Voor het eerst sinds de aanschaf van de auto heb ik momenten gehad dat ik dacht, wow, wat loopt dat blok kalm.

2) Oppakgedrag bij wegrijden: ik ervaar een groot verschil (4). Het oppakgedrag was nooit slecht, integendeel ik vond het altijd erg goed. Toch ervaar ik een forse verbetering. Ik kan de koppeling rustig laten opkomen in de eerste of zelfs 2e versnelling zonder gas bij te geven. Vervolgens kan ik 'm makkelijk in de 3 zetten, opnieuw zonder gas bij te geven. Het blok blijft de kracht en de souplesse houden om de auto soepel door te laten gaan. Niet dat ik deze mate van souplesse nodig heb, maar voor mij voelt het duidelijk als een klasse hoger.

3) Oppakgedrag bij lage toeren: ik ervaar een klein verschil (3) Opnieuw ben ik van mening dat de GTA's 3.2 liter V6 nooit slecht was betreffende de souplesse bij lagere toeren. Na de inbouw van de chip voelt het alsof de V6 directer, alerter en tegelijk krachtiger reageert.

4) Het doortrekken in de hogere toeren: ik ervaar een groot verschil (4) Dit was één van de voornaamste redenen om te kiezen voor de Squadrachip. Niet omdat ik extra vermogen wilde hebben, maar na de aanschaf van een '99 GTV 3.0 L V6 24V voelde de 147 GTA plotseling minder spectaculair bij hogere toeren. De GTV kwam ten opzichte van de GTA duidelijk koppel te kort in de lagere toerentallen, maar boven de 5000 toeren was de GTV duidelijk meer in z'n element. Waar de GTV door ging, voelde het alsof de GTA het voor gezien hield. Na inbouw van de Squadrachip gaat de GTA wél door in de hogere toerentallen, en voelt het niet meer alsof de auto buiten adem is.

5) Het brandstofverbruik: ik ervaar geen verschil (2). Gedurende 2000 km woon-/werkverkeer is het verbruik onveranderd. Op winterbanden (met spikes), géén stoplichten en alleen afstanden waarbij de temperatuur van de motor de bedrijfstemperatuur haalt, geeft de boorcomputer een gemiddeld verbruik van 8,9 liter per 100 km. Dit is identiek aan een vergelijkbare meting een jaar eerder vóór de inbouw van de chip. Het zelf berekende verbruik is iets hoger, ongeveer 9,3 liter per 100 km.

6) Algehele beoordeling: ik ervaar een klein verschil (3). Het dichtstbijzijnde stoplicht is 45km van ons huis, en ik hoef géén voorrangswegen op te rijden wanneer ik naar het werk rij. Hierdoor is het oppakgedrag bij wegrijden nauwelijks relevant in het dagelijks gebruik, ook al ervaar ik op dat punt een groot verschil. De gewenste verbetering in de hogere toeren is ook fors, maar ook dit is iets dat tijdens dagelijks woon-/werkverkeer niet de hoogste prioriteit heeft voor mij.
Ook al geef ik aan dat ik een klein verschil ervaar, ik ben wel blij dat ik de chip heb ingebouwd; De V6 van de 147 GTA voelt nu een klasse hoger, heeft een betere respons, is nóg soepeler, en is levendiger in de hogere toeren. Exact waar ik naar op zoek was!

Naast deze punten valt het me op dat de auto heuvel-af minder op de motor afremt, en heuvel-op minder gas-bijgeven nodig heeft. Met deze eigenschappen voelt de auto net wat krachtiger. Stephan, ook al geef je aan dat je niet veel meer aan die flat-spot tussen 3500-4000 RPM hebt kunnen doen, ik ben van mening dat de flat-spot duidelijk minder voelt. Misschien omdat ie onder de 3500 meer kracht heeft en daarboven levendiger is, maar het voelt allemaal wat vloeiender.

Al met al: Goed gedaan, bedankt Stephan !

Anonieme reactie

Eindelijk de auto die ik zocht Alfa Romeo 147 GTA

Eindelijk na lang zoeken heb ik een goede bijna nieuwe Alfa Romeo 147 GTA kunnen vinden met alles erop en eraan wat ik wilde. Hiervoor was ik de trotse bezitter van een Fiat Marea Weekend 2.4 JTD Weekend VAN, (oftewel een grijs kenteken auto) getuned door uiteraard Squadra tuning. Al met al had de Marea zo’n 170 PK, en das zat zoals men dat zegt bij ons. Met gemak haalde hij 200 km/uur en op de teller liep hij zelfs tot 220 uit de teller. De door Stephan gedane modificaties waren erg nauwkeurig uitgevoerd en de auto liep super. Ik heb er in 4 jaar zo’n 200000 getunde kilometers mee gereden. Maar door verandering van werk was ik toe aan wat anders. Het hoefde zelfs geen diesel meer te zijn. Dus toen wist ik het wel, een Alfa daar droomde ik altijd van en een GTA dat was het mooist denkbare vooral de 147!

Na lang zoeken hebben we er een gevonden een zwarte met twee kleurig leren bekleding (zwart / bruin). En hij had maar 19000 kilometer gelopen en zag er tadeloos uit, als nieuw gewoon. Uiteraard is dat een zeer mooie bijkomstigheid. Maar ja 250 PK en een top van zo’n 250 kilometer per uur en op 6,3 seconden rijd je 100 kilometer per uur das mooi maar net het kleine beetje Squadra extra dat miste nog. Na het maken van de afspraak en het “tunen” van de software uiteraard met Stephan een proefrit gemaakt. Het kleine beetje wat erbij gekomen is dat merkte je niet als je er met zijn tweeën in zit alleen het stationair toerental dat hoorde je beter omdat dit verhoogt was van 720 naar 820 RPM. De roffel van het “beest” onder de motorkap komt in elk geval wel door bij mensen die naast je gaan staan of je langs zien rijden.

Vervolgens naar huis gereden en toen was het verschil wel licht merkbaar, hij pakte sneller op en ik had het gevoel dat ik zelfs sneller op snelheid was. Het geheel leek erg goed. Nu nadat ik er zo’n 1500 kilometer me gereden heb kan ik wel stellen dat het er alleen maar beter op is geworden na de tuning. Op de lange afstanden en op de cruisecontrole rijd de auto zuiniger, als je het gas intrapt dan uiteraard niet, maar je “spuit” werkelijk vooruit en dat is waar het om gaat met een GTA. Ook op de autobaan is het leuk met vooral die BMW’s, Volkswagens, Audi’s en andere “snelle” bakken. Je gaat een versnelling terug en geeft vol gas en “weg” zijn de mede weggebruikers. En dan vooral die mega “brul” die je tegemoet zingt als je tot zo’n 6000 tot 7000 RPM doortrekt heerlijk gewoon en iedereen die je dan inhaalt kijkt verschrikt om en denkt wat was dat?? Nou dat was mijn door Squadra Tuning Getunde Alfa Romeo 147 GTA , 3,2 V6 met 265 PK, O Zo!

Stephan hartelijk dank ook nu weer voor het puike eerste klas vakwerk wat je weer afgeleverd hebt en ik kan iedere Alfa Romeo liefhebber aanraden om eens een afspraak te maken met Stephan om te kijken wat de mogelijkheden zijn!

Reactie n.a.v. enquêteformulier:
- Het oppakgedrag is erg verbeterd.
- De motor is flexibeler geworden, waardoor de rij-eigenschappen van de auto erg verbeterd zijn.
- Met name de gaspedaalreactie is erg verbeterd. Ik ben zeer tevreden en zal deze chip zeker aanbevelen bij anderen.