Resultaten

  • Toerenbegrenzer ongewijzigd
  • Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
  • Stationair toerental verhoging van 800 naar 875 RPM
  • Dash-pot effect (soepel overschakel zonder abrupte toerentalval)
  • Type injectiesysteem: Bosch EDC15C5
  • Type EPROM: Flash EEPROM
  • JTD tuning door Squadra Tuning
  • JTD turbo's

Kwaliteit

Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.


Prijs en aanvraag

  • Squadra Chiptuning medio
    € 360 ,-
  • Squadra Chiptuning massimo
    € 460 ,-

Neem contact op

Ervaringen

Anoniem

Begin maart is mijn Alfa 166 2.4 JTD afgeleverd (1999, 140.000 km en voorzien van een verse turbo). Eerst heb ik er een maand in gereden, vooral veel snelwegkilometers. Dat beviel prima. Met de cruise-control op 130 km/h was het lekker "cruisen". Veel relaxter dan de voorgaande 4 jaar in een Lancia Lybra 1.9 JTD (hoewel die ook uitstekend beviel). Het viel wel op dat het accelereren niet helemaal gelijkmatig ging (wist ik veel).

Via-via vond ik de zeer informatieve website van Squadra-tuning. Na wat e-mail verkeer met Stephan Lenior een afspraak gemaakt om op 1 april de auto te laten tunen. Zo gezegd, zo gedaan. Tijdens de proefrit die volgde, bleek dat de luchtmassameter kapot was. Een bekend euvel volgens Stephan, daarom heeft'ie altijd een paar in voorraad. Na vervanging van de luchtmeter nog een proefrit gemaakt en toen was het goed: gas op de plank en dan gaat'ie er toch vandoor! Belachelijk gewoon!

Nu de euforie wat gezakt is, kan ik concluderen dat het een hele andere auto geworden is. Eerst was de auto een grote, goedmoedige lobbes die na enig aandringen wel op gang wilde komen. Nu is het meer zo'n hond die bij het uitlaten continu hijgend aan de riem loopt te trekken. Zo één waarbij de lijn altijd strak staat en waarbij je zelf een beetje achteroverhangend meegetrokken wordt. Je hoort het al zodra je de auto start: door het

Iets hogere stationaire toerental staat'ie direct al een beetje te grommen.

Het rijden gaat een stuk lichter en soepeler als voorheen. De aarzeling is verdwenen. In elke versnelling trekt ze gewoon op als je gas geeft, op afroep en zonder vertraging. En als het moet gaat'ie in rechte lijn door naar ruim 4000 toeren. Het lijkt wel of de hele auto gekrompen is. Onlangs heb ik nog een dag in een 156 V6 24V gestuurd. Geen verkeerde auto, maar ik was blij dat ik weer in m'n 166 jtd kon stappen.

Al met al ben ik heel tevreden over de "Squadra-behandeling" en ik kan het iedereen aanraden. Het is elke Euro waard."

Freek Goutte

Superlatieven schieten gewoonweg tekort. Ongekende kracht gecombineerd met de souplesse van een 6-cilinder benzinemotor benaderd het gevoel enigszins denk ik.

Ik was een van de "gelukkigen" die bij Stephan aankwam met een kapotte luchtmassameter. In de korte tijd waarin ik eigenaar ben van deze bloedmooie 166 JTD was er dus maar +/- 110 PK beschikbaar. Om een eerlijk verschil te kunnen bemerken is dan ook eerst de luchtmassameter vervangen en zijn we daarna een stukje gaan rijden. Een levensgroot verschil met de 166 die ik de afgelopen dagen had leren kennen als een zwaar aanvoelende auto waar onder de 3000 rpm niet zoveel spannends gebeurde en boven de 3000 rpm zomogelijk nog minder. Een karakter wat je de auto natuurlijk eigenlijk niet kan toebedelen. Hij was feitelijk gewoon stuk!!

De grootste verandering kwam echter pas met het laden van de nieuwe software. Op aanraden van een goeie vriend heb ik gekozen voor de 'Massimo' versie. M'n vorige Alfa (een 155 2.0) was ook door Stephan onder handen genomen en ik was dus voorbereid op een flinke verbetering. Niets had me echter kunnen voorbereiden op de toename in koppel en vermogen welke hier voorgeschoteld werden. Onvoorstelbaar. Nee werkelijk, ON-VOOR-STEL-BAAR. Dit moet je gewoon meemaken. Bij het rijden op een drukke snelweg waar je gewoonlijk tussen de 70 en de 100 km/h zit te pendelen was de zesde versnelling (mijn 166 heeft trouwens de korte overbrenging) eigenlijk te lang. Bij acceleratie voelde je de motor als het ware tegensputteren om meer toeren te maken en was terugschakelen naar vijf onvermijdelijk. Niet langer. Zonder ook maar de geringste vorm van protest klimt de motor vlot in toeren en in luttele seconden zit je weer op snelheid. Maar het zijn vooral de subtiele veranderingen in het motormanagement die het voor mij meer dan de moeite waard maken. Bijvoorbeeld een iets verhoogd stationair toerental (900 rpm) waardoor er bij stilstand totaal geen vibraties meer voel- en hoorbaar zijn in het interieur. Ook ging het uitzetten van de cruise-control bij de standaard sofware gepaard met een abrupte snelheidsafname. Met de 'squadra-sofware' is hier niets meer van te voelen en is het alsof je heel geleidelijk je voet van het gaspedaal hebt afgehaald. De ontzettend irritant dip bij 2700 RPM. Bij vele JTD-rijders bekend. Die is nu helemaal weg.

Kortom van stationair tot toerenbegrenzer een must voor elke JTD-rijder en Alfa liefhebber. Een 'chip' die wat mij betreft de boeken in kan als de chip die me het Alfa 90 gevoel terug heeft gegeven. En dat was de lekkerste Alfa die ik toe nu heb mogen bezitten.

Bedankt!