Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA 170 pk TCT Euro 6"
Het komt niet vaak voor dat wij zo lang hebben moeten wachten tot een bepaald communicatie protocol beschikbaar was. Vele mensen denken dat wij deze communicatie protocollen zelf maken. Niets is minder waar. Dit is hele andere koek dan waar wij verstand van hebben. Het heeft niets met motorentechniek of datakennis te maken, maar alles met microprocessor techniek. Hiervoor bestaan gespecialiseerde bedrijven die chiptuners van data communicatie apparatuur voorzien. Waar het dit keer precies aan heeft gelegen weten we niet. Was het de moeilijkheidsgraad van de nieuwe processor? of de prioriteit van ons inmiddels o zo geliefde kleine merk? Er waren in ieder geval zo’n 20 maanden voor nodig tussen het verschijnen van het nieuwe Marelli 8GMK Euro 6 injectiesysteem en de mogelijkheid om de chipinhoud via de diagnose stekker te kunnen lezen en schrijven.
De komst van een nieuwe Euro normering betekent voor ons altijd flink werk aan de winkel. Nieuwe Injectiesystemen met nieuwe hardware op de motoren. Dat viel in het geval van dit systeem gelukkig mee. De data is behoorlijk vergelijkbaar met de voorgaande euro normering. De hardware van de motoren is ook vrijwel gelijk gebleven. Dit betekent dat de resultaten ook vergelijkbaar zijn.
Standaard levert de 1.4 16v Turbo MultiAir net iets meer dan 230 Nm in de Normal stand van het DNA systeem en iets over de 250 Nm in de Dynamic stand. Het maximale vermogen is in beide standen gelijk, afgerond 170 pk. De gaspedaalreactie van de TCT is in de Dynamic stand exact net zo onrustig als die van de Euro 5 versie. Goed beschouwd gewoon haast onhandelbaar. Deze hebben we dus, net als bij de Euro 5 versie, veel beter doseerbaar gemaakt, wat het rijplezier in de D-stand sterk verbeterd. De N-stand is wat ons betreft wel heel prettig afgesteld. Daar hebben we dus niets aan veranderd. Het koppel en vermogen in de D-stand is uiteraard wel toegenomen, respectievelijk met maximaal 36 Nm en 15 pk. Volgens vele betweters een te kleine winst. Volgens onze maatstaven een betrouwbare toename.
Tot slot is het stationaire toerental bij uitgeschakelde airco verhoogd van 750 naar 850 toeren. Zo loopt de motor veel rustiger. Met airco aan is deze onveranderd op 850 toeren gelaten. Het verhogen van de toerenbegrenzer is bij een TCT zinloos omdat de TCT regeleenheid altijd net even boven de 6000 toeren over zal schakelen naar de volgende versnelling.
Resultaten
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- RON98 aanbevolen bij regelmatig zwaardere belasting
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Stationair toerental aangepast
- Aangepaste gaspedaalreactie alleen in D-stand
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli 8GMK
- Type Eeprom: Interne Flash EEprom
- Meer informatie: MultiAir techniek en ontwikkeling
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 490 ,-
Ervaringen
Adrien T
1) Idle speed behaviour from the engine: (2)
Idling was quiet, and still is; I did not notice a real difference. Before tuning, air con used to change the idling of the engine. During this period, air con is off since weather is still quite cool: this may explain why the difference is hardly noticeable.
2) Driving away from idle speed: (5) Before the tuning there was a issue with the Dynamic driving mode: even with much attention, it was very difficult to control the slightly jerky start of the car. In heavy traffic, this made the Dynamic mode driving experience a bit too delicate to be pleasant. This behaviour has disappeared completely. It is now even possible to park and manoeuver at very low speed in Dynamic driving mode, which has become controllable and pleasantly quick.
3) Low revs. behaviour (3). Difference in behaviour is slight. The engine seems to be reving more quickly in Dynamic mode. I did not notice much change in Naturale driving mode.
4) High revs behaviour (4) The top rpm has not changed (still around 6000 rpms), however the engine seems fuller and more powerful in Dynamic driving mode from 3000 rpm onwards. Torque is noticeably stronger between 3000-5500 rpms, and this makes a real life difference on highways and on regular roads. I did not have a chance to drive on mountain roads yet since the tuning, but from current experience this is something I am now waiting for. I did not test changes to Naturale mode, as I stayed in Dynamic mode most of the time (see previous point).
5) Fuel consumption (3) I wasn't paying much attention to fuel consumption before tuning, and I am still not paying that much attention now. Still, I drove 400 kms back to France. Watching the instantaneous consumption from time to time on the highway at mostly legal speed, it looked more often than not in the 7-7.5 l/100 km range where I was expecting consumption to stay in the 8-8.5 l/100 km range. It might also be that I happened to look at the right time, as instantaneous consumption is quite variable anyway.
6) Total opinion (4) The car has not changed very much in Naturale mode, but it is completely different in Dynamic mode: with smooth, linear and powerful reaction to the throttle, this has indeed become a pleasantly quick car.
The tuning was done in Oostende, in an Alfa Romeo dealership, and it took about an hour. Stephan and team have been very helpful, and they really know what they are doing. If I ever buy another Alfa Romeo, I will proabably become a returning customer of squadra tuning, even if this is not the closest tuning shop from home.