Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA 170 pk Euro 5"
De Giulietta. Een type naam stammend uit eind jaren 60. Het model uit die tijd zou qua klasse redelijk vergeleken kunnen worden met de huidige Giulietta; een middenklasser. Als je het nu zou moeten vergelijken kan men de Giulietta zien als een halve trede hoger dan een 147 en een halve trede lager dan een Alfa 156. Maar een volle trede tov de Alfa 159. Best of both world.
Fiat Powertrain Technologies was al jaren bezig met een zeer innovatieve revolutie op het gebied van motoren techniek waarmee men in de basis een lage CO2 uitstoot kan bereiken. En niet zoals concurrenten deden met allerhande trucjes. MultiAir, zoals FPT het noemde, betekent een vrijwel volledig controle van de binnenstromende lucht in de motor. Via een ingenieus maar simpele aansturing van plunjers is men in staat om binnen het mechanische profiel van de nokkenas iedere gewenste opening en sluiting met bijbehorende kleplift te realiseren. Op deze manier bereikt men een lager brandstofverbruik dus een lagere CO2 uitstoot, Meer koppel en vermogen bij volgas, een levendiger motorkarakteristiek en een motor welke gemakkelijk start. Niet onbelangrijk bij de toepassing van een Start/Stop systeem. Kortom, alleen plus punten.
Wat betekent deze ontwikkeling voor ons. Ten eerste koos men voor een andere fabrikant van het injectiesysteem. Dit was bij de voorgaande generaties eigenlijk zonder uitzondering Bosch. Nu had blijkbaar Magnetti Marelli de beste papieren in handen. Mogelijk dat mee heeft gespeeld dat Magnetti Marelli ook eigendom van Fiat is zodat alles binnenskamer kon blijven. Voor ons is dat niet handig. Als je al jaar en dag met Bosch systemen werkt ken je intussen de klappen van de zweep. We moesten ons dus geheel opnieuw inleven in de software. Maar eigenlijk nog belangrijker, we hadden te maken met een hele nieuwe vorm van motorentechniek. Door het bestuderen van zoveel mogelijk informatie over het MultiAir systeem konden we ons focussen op waar er winst te boeken zou zijn. De diagnose apparatuur (de Examiner) was daar een onmisbaar instrument bij. Daar worden de parameters weergegeven waar het allemaal om draait. Daarnaast was het ook erg handig om meerdere software versies met elkaar te vergelijken. Aangezien we deel hebben mogen uitmaken van de ontwikkeling van het communicatieprotocol van de MultiAir inspuitcomputer zaten we als het ware eerste rang. De MiTo MultiAir 135 pk versie speelde een hele belangrijke rol bij het leren te begrijpen van het MultiAir systeem. Al vrij snel begon de Giulietta 170 pk MultiAir versie hier parallel mee te lopen.
Wat heeft het gebracht voor de Giulietta MultiAir? Niet zoveel als bij de MiTo maar toch zeker de moeite waard. Een koppelwinst van ruim 40 Nm is zeer prettig. De Giulietta is nu in de 6e versnelling nog zeer bij de pinken. In de 5e versnelling gewoon een heel stuk sneller. De vermogenswinst van 15 pk stelde ons ietsjes teleur. Zeker gezien het feit dat de toepaste turbo. Dit is een Garrett GT1446 waarvan we weten dat 200+ pk geen probleem mag zijn. Maar helaas kent het MultiAir andere restricties dan de voorgaande T-jet motoren generatie. Daarom houdt het wanneer men alleen chiptuning wenst toe te passen bij een goeie 185 pk voorlopig echt even op.
Ander minpuntje in het rijkarakter vonden wij het gaspedaalgedrag in de D-stand. De overname van een stilstaande naar een rollende auto vindt vaak niet soepel plaats. Dat komt omdat de desbetreffende tabellen niet mooi op elkaar aansluiten. Dit hebben we uiteraard aangepakt waardoor nu ook in de D-stand soepeler is weg te rijden vanuit stilstand. Het getunde koppel en vermogen is alleen beschikbaar in de D-stand. De N-stand hebben we qua koppel gelijk gehouden. Qua vermogen iets verminderd om hier nog meer een “spaar” stand van te maken dan dat het al is.
Over “sparen”gesproken. Het uitgestoten brandstofmengsel bij volgas was standaard wederom weer exorbitant rijk. Turbo motoren dienen altijd iets rijker afgesteld te staan dan atmosferische. Maar men kan het ook overdrijven. We kunnen daarom grappig genoeg opmerken dat er meer koppel en vermogen wordt geleverd met ongeveer evenveel brandstof. Het verbruik zal daarom in principe niet toe kunnen nemen.
Resultaten
- RON98 aanbevolen bij regelmatig zwaardere belasting
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Stationair toerental aangepast
- Aangepaste gaspedaalreactie alleen in de D-stand (optie).
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli 8GMF
- Type EPROM: Interne Flash EEprom
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Meer informatie: MultiAir techniek en ontwikkeling.
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
H. Visbeen
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Het brandstofverbruik: -
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Het brandstofverbruik heb k niet gemeten, omdat ik dit niet belangrijk vind. De auto is zoveel beter geworden en rijdt erg fijn. Zo hoort een Alfa te rijden. Mijn dank hiervoor.
Jan Barten
Allereerst mijn indruk van het bedrijf. Jullie hebben het netjes voor elkaar, allemaal even vriendelijk en gastvrij.
Ook belangrijk is kennis van zaken. Dat zit zeker ook goed! Je merkt al gelijk dat je met iemand te doen hebt die weet waar hij het over heeft. Dus verstand van zaken en pas conclusies trekken/antwoorden geven als de feiten bekeken zijn. Zo hoort het.
Verder waardeer ik het ook zeer dat je mee gedacht, bekeken en gesleuteld hebt met het probleempje van de waste-gate. Dat is tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend. Kort samengevat, uitstekende service, kennis en kunde. Zal het iedereen aanraden die op zoek is naar een specialist op dit gebied voor een Italiaanse auto.
Brandstofverbruik valt me niet tegen (moet ook zeggen dat ik dan wel euro 98 tank en ben de mogelijkheden nog aan het bekijken voor euro 100/102).
100% “N” stand gemiddeld 1:15 (~6,7l/100km) en dan ben ik een rustigere rijder dan een gemiddeld persoon en rijd dan veel snelweg km’s. Wanneer ik veel 80km wegen pak, haal ik gemiddeld 1:16/17 (~5,8l/100km) (~4,6l/100km van fabrieksopgave moet je niet met een korrel zout nemen, maar een zoutloods vol! Als je het getal omdraait komt het geloofwaardiger over.
5% “D” stand 95% “N” stand gemiddeld 1:13,5 (Af en toe een keertje lekker even doortrekken)
100% “D” stand gemiddeld 1:8/9 (Je bent dan al gauw geneigd om vaak te veel gas te geven omdat het gewoon leuk is, maar niet goed voor het gemiddeld verbruik. Maar goed het is daarom dan ook een sportstand)
Verder niets dan lof over de programmering van de “D” stand. Je merkt al veel verschil met oppakken tussen de 1500 en 2700 rpm en vanaf +/- 2700 rpm komt het duiveltje pas echt los! Gaspedaal reactie is scherp maar zeker niet zenuwachtig en goed doseerbaar.
Zo, wat een vermogen voor een 1.4, onvoorstelbaar. Zelfs op snelheden dik boven de 130 trekt hij nog goed door. Zelfs in de 6de versnelling nog, dat is origineel wel anders. Dan wil hij niet echt in de 6de versnelling. Dus even een (vracht)auto inhalen op de snelweg in de 6de versnelling is ook geen probleem meer.
Ding heeft nu meer power dan mijn oude BMW met een I6 2,5 en is veel sneller met accelereren, weliswaar meer power op een kleiner toerenbereik en sneller accelereren mede door de korte versnellingen. Enige wat ik echt mis is jammer genoeg de emoties van het motor geluid, je hoort met deze motor en standaard uitlaat eigenlijk helemaal niets, hoewel daar wel oplossingen voor zijn. Maar daarentegen heb je met deze auto i.c.m. Squadra software wel het beste van beide werelden, je kunt lekker zuinig cruisen of indien gewenst het duiveltje loslaten.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Nogmaals bedankt voor de uitstekende service!
Tenslotte de cijfers, dit betreft de ervaring in de "D" stand.
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil(2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Mark
Veel dank voor het optimaliseren van de motor van mijn Giulietta.
Met tunen / chippen e.d. had ik eerst niet zulke positieve associaties. Misschien heb ik een verkeerd beeld van de autobranche in het algemeen. Maar het was een verademing om een gedreven, technisch begaafd persoon de software te zien aanpassen, in plaats van een wat schimmige figuur die het vooral om het geld doet.
Reden voor mij om dit te laten doen was met name het prettiger wegrijden in de D-stand. Het gaspedaal is nu veel makkelijker te doseren, en schokkend vanuit stilstand wegrijden behoort nu tot het verleden. Ook is de auto in de midden- en hoge toeren veel feller/sneller geworden.
Op de (zelf gemeten) tussensprints is de auto sneller dan voor de aanpassing het geval was. Vooral in de 2e versnelling 40 km/h rijden en dan doortrekken naar 80 km/h gebeurt nu razendsnel. Wat een kick!
Cijfermatig is het verschil niet heel groot, maar het voelt voor mij zeker als een groot verschil. Ook bij hogere snelheden in 5 en 6 is de auto nog sneller dan voorheen.
Daarnaast is het brandstofverbruik merkbaar verminderd. Op de site staat dat het verbruik ‘in principe niet zou kunnen toenemen’. Maar mijn ervaring is dat de auto bij dezelfde snelheden/temperaturen wat zuiniger rijdt dan voorheen.
Kortom, ik ben zeer tevreden. Voor mijn volgende Alfa weet ik jullie zeker weer te vinden.
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar een groot verschil (4)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Frans
Beetje laat, maar hierbij mijn mening tav jullie tuning.
Na enkele diesel getuned te hebben nu een benzine-uitvoering.
Wederom zeer tevreden !
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een enorm verschil (5)
De D-stand is nu veel prettiger, ook in de bebouwde kom. Zelfs in de bergen rijden gaat mooier met het op en terugschakelen. Zo had de auto standaard geleverd moeten zijn.
Rob
Nogmaals dank voor het tunen van mijn Alfa Guiletta.
Inmiddels een paar keer de afsluitdijk over gereden om een goede indruk te krijgen.
Ik ben zeer tevreden, oppakken bij hoge toeren met name in de 4 en 5 zijn fors verbeterd, nu ook in de 6e versnelling nog voldoende reactie. Het oppakken vanaf stationair in zowel de N als de D is verbeterd, het gaat allemaal wat soepeler. Toch bijzonder dat Alfa dat niet fabriek af meteen goed kan doen, adel verplicht tenslotte.
Nogmaals dank, zeer tevreden, de tuning is absoluut zijn geld waard!
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Cornelis
Nadat ik de auto eerst zo'n 5000 km had ingereden (was volgens de dealer niet echt nodig, maar ja, je bent toch een liefhebber) is de auto door Squadra getuned.
De N stand van het DNA systeem is hetzelfde gebleven, allen de D stand wordt aangepast. Wat gelijk opviel is de veel vrijere en smeuigere loop van de motor in alle toerengebieden. Vooral bij 120km/u in de 6e versnelling gasgeven geeft een flink verschil. Je merkt dat er meer koppel voor handen is.
Waar ik me al lange tijd aan ergerde is het moeilijk wegrijden in de D stand. Het gaspedaal reageert dan erg fel waardoor je te veel gas geeft. Na de tuning is dit opgelost en is de "driveability" stukken beter en kun je dus vlot en zonder hakkelen wegrijden.
Naast het feit dat het nu echt een leuke auto is geworden met dat extra vermogen is hij ook zuiniger geworden. Voor de tuning (wel voorjaar en inrijden) was het verbruik 8.0l/100. Na de tuning heb ik 6000km gereden met een gemiddeld verbruik van 7,5l/100km. Mijn rijstijl is vlot maar niet aso. Gevoelsmatig heb je met minder gasgeven meer dan voldoende power dan voorheen. Misschien dat dat het verbruik ook wat druk.
Kortom, het was de investering meer dan waard en heb er een veel leukere auto door gekregen. Een aanrader!