Chiptuning "Alfa Romeo GTV/Spider 2.0 JTS 16v"
Alle autofabrikanten zijn op hun manier bezig schonere en daarom ook zuinigere motoren te ontwikkelen. Eén van de concepten is directe brandstof inspuiting. De injector is niet langer vóór de inlaatklep gemonteerd maar in de cilinder. Dit biedt de mogelijkheden de brandstof injectie zeer nauwkeurig te sturen. Men is niet meer afhankelijk van de openingstijden van de inlaatklep maar men kan de brandstof precies dan inspuiten wanneer het nodig is. Gefaseerde inspuitingen zijn daarmee ook mogelijk. Volgend voordeel is het zeer dicht tegen de pingelgrens kunnen afstellen van de ontsteking. Samen met een hogere compressie verhoudingen heeft het concept alle ingrediënten van een motor die veel koppel en vermogen kan leveren uit een zelfde cilinder inhoud. Wanneer er deellast wordt gereden kan men zelfs overgaan tot een arm mengsel motor. Alfa Romeo heeft deze weg (gelukkig) maar ten dele bewandeld. De arm mengsel strategie wordt alleen bij stationair en zeer lage deellast gevolgd.
Echter er zijn ook nadelen. Eén groot nadeel in onze ogen; wanneer een injector vóór de inlaatklep is gemonteerd geeft dit een spoelende werking van brandstof over deze inlaatklep. Ze blijven daardoor mooi schoon. Wanneer deze reinigende werking verdwijnt zal er een ophoping van vuil ontstaan wat de doorlaat van het inlaatkanaal op den duur gaat verkleinen. Dat gaat direct te kosten aan het topvermogen.
Mooie theorie, maar nu de praktijk. Wanneer men goed thuis is in de autotechniek weet men dat andere merken grote problemen hebben gekend met het nieuw concept van directe brandstofinspuiting. Fabrikanten als Citroën en Mitsubishi willen er liever niet meer aan herinnerd worden. Alfa Romeo lijkt met z’n 2.0 JTS dezelfde kant op te gaan. Tegenvallende prestaties en een hoog olieverbruik zijn veel gehoorde klachten. De arm mengsel regeling zorgt voor een zeer onrustige stationair loop. Zo onrustig dat je zou zweren dat de motor op 3 cilinder loopt.
Daarom heeft de ontwikkeling van de Squadra software voor dit type injectiesysteem lang op zich laten wachten. Voor de ontwikkeling hebben we gebruik gemaakt van 8 verschillende testauto’s. Alle auto leverden zonder uitzondering tussen de 142 en 146 pk; 20 minder dan de bedoeling was. Qua koppel werd 185 tot 195 Nm gepresteerd. Zo’n 25 Nm minder dan de bedoeling. Hieronder zijn grafieken getoond van de gemiddelde waarden van alle testauto’s. Ter vergelijking hebben de resultaten erbij gezet van een standaard 2.0 TS 16v 16 Euro 3 uitvoering.
Omdat het systeem al zeer dicht tegen de pingelgrens aan regelt is een serieuze koppel- en vermogenwinst nauwelijks haalbaar. Een van de eerste zaken die werkelijk voor verbetering vatbaar was was de arm mengsel regeling. Door deze uit te schakelen loopt de motor iets stabieler. Samen met het verhogen van het stationair toerental keert de rust iets terug in de motor. De gaspedaal reactie hebben we directer gemaakt waardoor het geheel beter aan het gas hangt.
Wat ons dan, zoals wel vaker, weer verwonderd is de mening van andere chiptuners over de 2.0 JTS. Of eigenlijk de mening die ze niet hebben. Andere aanbieders gaan er blind vanuit dat de motor 165 pk levert en er zonder moeite 15 pk gewonnen kan worden. Opnieuw het bewijs dat men geen idee heeft van wat er werkelijk speelt. Een belofte van 180 pk tegen een krappe 150 die het misschien echt zal leveren is wel een heel erg groot verschil. Wederom een aanwijzing waarom het kaf van het koren moet worden gescheiden.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7200 RPM
- Aangepast stationair toerental
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Aangepaste arm mengsel strategie (uitgeschakeld)
- Aangepaste timing inlaatlengteverstelling
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic MED7.1.1
- Type EPROM: Flash EEPROM via "Boot-mode"
- JTS Tuning
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 325 ,-
Ervaringen
Thom Vleeskruyer
Na enkele maanden met de Squadra chip in mijn 916 spider 2.0 JTS van januari 2007 -inderdaad de allerlaatste die werd geregistreerd- te hebben gereden kan ik het volgende zeggen:
Vooral de andere/snellere reactie op het gaspedaal was even wennen, de eerste mm weinig verandering ten opzichte van standaard, daarna een prima reactie met lekker aan het gas hangen, maar het laatste stukje is een nu beetje doods. Het maakt weinig uit of je het gas half of volledig intrapt. Bij half gas heb je al bijna alles. Eigenlijk zou de slag van het gaspedaal wat kleiner moeten zijn, waardoor het verloop toch weer iets gelijkmatiger zou kunnen worden. Dat neemt niet weg dat ik het fenomeen zelden opmerk.
Op dit moment heb ik ipv de 17" TI velgen 16" gemonteerd, met 205/50 winterbanden. De omtrek is te klein waardoor de snelheidsmeter ongeveer 10% te hoog aanwijst. Normaal is dat een procent of 3. Het leuke effect is dat je kortere versnellingen krijgt en een nog levendiger gedrag van de auto. De 5e versnelling is beter bruikbaar, ik hoef minder vaak terug te schakelen. Hoewel de zomerbanden nog prima zijn gaan er volgend jaar toch nieuwe op die een kleinere omtrek hebben.
Ik vind de combinatie van de chip en banden bijzonder geslaagd.
Echter, allen de Squadra chip is al meer dan de investering waard!
Een paar details, de stationairloop is wat regelmatiger geworden en het verbruik is maar heel iets omhoog gegaan. Dat laatste is natuurlijk het gevolg van wat meer vermogen gebruiken. Ook deze chip verdient 5 sterren!
Enquête formulier:
Stationair eigenschappen motor: flinke verbetering
Oppakgedrag bij wegrijden: flinke verbetering merkbaar
Oppakgedrag bij lagere toeren: kleine verbetering merkbaar
Het doortrekken in hogere toeren: kleine verbetering merkbaar
Het brandstofverbruik: geen verbetering merkbaar
Algehele beoordeling: ruime verbetering merkbaar.