Giulia, de software ontwikkeling.

24 juni 2015
Op de 105e verjaardag van ons merk zag de Giulia voor het eerst het publieke levenslicht. Een oude type naam werd flink opgepoetst. De naam Giulia werd voor het eerst gebruikt in 1962. In die tijd zorgde de Giulia voor een revolutie op autogebied. Een sportieve sedan met 5 versnellingen en schijfremmen rondom en niet te vergeten echt potente motoren. Potenter dan de meest andere merken. Een Alfa die echt het verschil maakte. Op een ingekort Giulia chassis werd de beroemde 105 serie gebasseerd en ook de GT junior, GTV, Spiders, GT Zagato”s, Berlinas.

23 juni 2016
1 dag voor de 106e verjaardag. Na wat previews door het land heen was dit de dag dat de dealers ‘hun’ Giulia’s mochten ontvangen. Men kon daardoor voor het eerst echt rijden en voelen hoe een moderne achterwiel aangedreven Alfa voelt. Tot dusver zijn de kritieken allemaal lovend. Een zeer strak sturende auto met een sportief maar nog steeds comfortabel weggedrag. Over het uiterlijk werd voor de echte introductie nog het meest gediscussieerd. De Giulia zou te veel op z’n klassegenoten lijken, zoals de BMW 3-serie en Audi A4. Lexus werd zelfs vaker genoemd. Onze persoonlijke mening is dat wanneer men de Giula in het echt ziet iedere vergelijking over boord kan worden gezet. De enige auto waar de Giulia echt op lijkt is een echte Alfa. Geen lijn te kort of te veel. Precies goed. De auto komt zelfs compact over terwijl het een serieus grote auto is met 4.65 meter lengte en 1.87 breedte.

Geen interesse in dit artikel? Ga den rechtstreeks naar de resultaten. Klik hier voor de Gulia 2.2 JTDm 6MT, hier voor de Gulia 2.2 JTDm AT8 en hier voor voor de Giulia 2.0 T 200 pk.

Men trapt af met de nieuwe 2.2 liter JTD. Eigenlijk 2.1 want de inhoud is 2143 cc. Het is een doorontwikkeling van de 2.0 JTDm uit de 159. Maar wel met belangrijke verschillen. De boring is gelijk gebleven, de slag langer gemaakt. Het blok is van aluminium in plaats van gietijzer. Daarnaast heeft de motor 2 balansassen. De turbo is van het TwinScrol type en is kogel gelagerd. De leidschoepen worden direct bediend door een stappenmotor. In de praktijk levert dat een enorm breed werkgebied op. Vanaf 1500 toeren wordt de turbo al goed wakker en blijft door pompen tot 4500 toeren.

Een Twin Scroll turbo heeft een gescheiden inlaatzijde. Er is in het uitlaatspruitstuk een scheiding gemaakt in de cilinders zodat deze door hun puls werking het optoeren van de turbo verbeterd. De inlaatzijde en turbinehuis van de turbo zijn ook gescheiden. De uitlaatgassen komen pas weer samen in de uitlaat.

Het resultaat is een standaard vermogen van 180 pk bij 3750 toeren en een maximum koppel van 450 Nm bij 1750 toeren. Dit laatste cijfer is alleen weggelegd voor de automaat versies. Er wordt gebruik gemaakt van de ZF 8HP50. Goed voor maximaal 500 Nm. De handbak komt van Getrag type 6MTI300. Getrag vindt 350 Nm voldoende. Alfa beloofd al 380 Nm maximaal.

Intussen zijn wij druk met de ontwikkeling van de getunde software. In ieder geval is het zeker dat de 136 en 150 pk softwarematig gedowntunde versies zijn van de 180 pk versie. Voor de handgeschakelde uitvoeringen houden we voorlopig 420 Nm als maximum aan. Voor de automaten gaan we kijken of 500 Nm motorisch gezien mogelijk is. Qua vermogen verwachten we ergens tussen 215 en 235 pk uit te kunnen komen. Uiteraard met veel aandacht voor de DNA knop.

Eind juli 2016
Na veel testen op de weg met diagnose apparatuur aan boord zijn we tot een voorlopige afstelling voor de getunede software gekomen. Deze wordt nu over langere tijd getest op diverse auto’s.

Om alvast te helpen bij de keuze tussen de verschillende beschikbare vermogens hier de resultaten van de standaard vermogenstest.

Wat opvalt is het hogere koppel. Alfa Romeo beloofd maximaal 380 Nm. Wij meten 400 Nm op onze gecalibreerde en gecertificeerde vermogensbank. Die liegt echt niet. Bovendien en misschien wel belangrijker, de software laat ook ruim meer dan 380 Nm zien. Het is ook geen piekje van 400 Nm maar een tamelijk breed toerengebied. Nu testen we nog met dealer demo auto’s. Mogelijk dat later geproduceerde klanten auto’s wel 380 Nm krijgen, kwestie van afwachten. Feit blijft dat we even vasthouden aan 420 Nm. Niet zo’n hele grote koppelwinst dus voor de handgeschakelde uitvoeringen. We verwachten wel een relatief grote vermogenswinst.

Tenslotte is het maximale afgegeven koppel erg afhankelijk van de gekozen versnelling en de stand van de DNA knop. In lagere versnellingen is het koppel tamelijk gereduceerd, zelfs in de D-stand.

Een tuning vanaf de 136 en 150 pk naar de waarden van de standaard 180 pk zal ook beschikbaar worden. De koppelkromme laat zien dat dat zeker de moeite waard is. Daarbij stellen we de software dusdanig in dat de auto ook eventuele software updates zal krijgen voor de 180 pk versie. Na een eventuele fabrieksupdate valt de auto dus niet terug naar z’n originele 136/150 instelling.

Oktober 2016
De ontwikkeling van de software voor de 2.2 JTDm automaat is afgerond. Wat we al dachten is dat de automaat een veel grotere vermogenstoename toestaat. Maar liefst 62 pk. Totaal dus 242 pk. Dit heeft ons een eerder vermoeden nog sterker gemaakt. Zelfs bij de 180 pk is er sprake van downtuning! 62 pk winst is namelijk simpelweg buitensporig veel. Zoveel marge laat een fabrikant normaal gesproken niet toe. Het kan dus alleen maar zo zijn dat de inmiddels aangekondigde Veloce uitvoering eigenlijk gewoon de standaard uitvoering is qua motorvermogen. 210 pk uit een 2.2 diesel wat bijna 100 pk/liter is goed beschouwd de norm tegenwoordig.

In de regel geldt dat de turbo het prestatiepotentieel van een motor bepaald. De turbo van de 210 pk heeft weliswaar een ander onderdeelnummer maar we verwachten dat dat niet betekent dat de turbogeometrie (afmetingen) anders is. Te tijd moet dit gaan leren. In ieder geval klinkt 32 pk winst op 210 pk veel logischer. Neemt niet weg dat we van Alfa Romeo het ene cadeautje na het andere aangeboden krijgen. Op de 136, 150 en 180 pk automaat uitvoeringen is respectievelijk 106, 92 en 62 pk vermogenswinst mogelijk. Ongekend VEEL.

Januari 2017
De Giulia’s worden volop afgeleverd. Vooral JTDm’s en hier en daar een 2.0 Benzine. De allereerste Veloce uitvoeringen staan ook bij de dealers. En hier gaan we het even over hebben. De Veloce Diesel heeft 470 Nm (+20 Nm) en 210 pk (+30 pk). Het was even wachten op de technische details. De grote vraag was namelijk wat er op motorisch vlak precies anders zou zijn ten opzichte van de 180 pk diesel. Ons grote vermoeden blijkt waarheid te zijn. De geometrie (welke de prestaties van de turbo bepalen) van de turbo is gelijk aan die van de 180 pk. Kortom, het basis vermogen van de 2.2 JTDm is niet 180 pk maar 210 pk. De turbo van een 210 pk heeft echter een toerentalsensor op de turbo (!). Deze zou zijn gemonteerd ter bescherming tegen overtoeren van de turbo. Wij verwachten dat daar een nieuwe software begrenzer voor in het leven zal zijn geroepen. Een tweede verschil is dat de 210 pk motor is voorzien van een water/lucht intercooler om de inlaatlucht te koelen in plaats van een lucht/lucht intercooler. Feit is dat een water/lucht intercooler een grotere koelcapaciteit zou hebben dan een lucht/lucht intercooler.

De 180 pk diesel is te bestellen als een zogenaamde Advanced Efficientcy uitvoering met een extra lage CO2 uitstoot. De motor is daarvoor voorzien van het, inmiddels gevreesde, lage druk EGR systeem. De normale 180 pk uitvoering de 136, 150 en 210 pk uitvoeringen hebben geen lage druk EGR systeem. Tevens is de AE net als de 210 pk voorzien van de water/lucht intercooer, De auto staat op ECO rubber 16 inch velgen en de versnellingsbakverhouding zou langer zijn. Van dat laatste feit hebben we (nog) geen bewijzen kunnen vinden in de technische (werkplaats)documentatie. Softwarematig zijn er ook verschillen maar niet op het vlak van prestaties. Qua tuning is de AE uitvoering dus gelijk te stellen aan de 180 pk Automaat.

Op dit moment zijn we druk met de ontwikkeling van de 2.0 Benzine uitvoering. Het Marelli systeem is van een nieuwe type, Marelli 10JA om precies te zijn. Dit betekent een nieuw communicatieprotocol. En dat betekent wachten totdat dit ontwikkeld is. Wat wel zeker is, is dat de 200 pk een gedowntunde versie van de 280 pk Veloce is. Het is niet alleen 80 pk vermogensverschil, maar ook 50 Nm koppelverschil. Een enorme downtuning dus. We hebben inmiddels wel de hand weten te leggen op de standaard software van de 2.0 Benzine. Uit de software kan men behoorlijk goed aflezen waar de toegepaste Twin Scroll turbo toe is staat is. Een voorzichtige voorspelling komt uit op 320 pk. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar tot nu toe zijn al onze voorspellingen uit gekomen. Dus waarom deze niet?.

Begin februari 2017
We wilden niet langer wachten op de toeleverancier van de communicatieprotocollen. Iets waar men als chiptuner tegenwoordig van afhankelijk is om het werk te kunnen doen. Dit keer hebben we het heft in eigen hand genomen. We hebben in eigen beheer een communicatie methode ontwikkeld en met succes. We hebben de sleutel voor de toegang tot de software gevonden.

Het eerste doel was een Giulia 200 pk voorzien van 280 pk Veloce software. Hiermee introduceren wij ook gelijk een configuratie die niet leverbaar is. Een alleen achterwiel aangedreven Giulia, maar wel met het motorvermogen van de Veloce. Eigenlijk een “Piu Veloce” uitvoering. Dit omdat het 4WD systeem van de Veloce ongeveer 100 kg extra (6% van het totale wagen gewicht) in de schaal brengt. Bovendien is de eindoverbrenging van de 2WD (1 op 3.27) 4% korter dan van de 4WD (1 op 3.15) wat resulteert in 4% meer koppel aan de wielen. Samen dus goed voor een zo’n 10% snellere acceleratie. Maar we dwalen weer iets te ver af in ons enthousiasme. De komende periode gaan we hard werken aan de getunede software voor de 2.0 benzine.

Maart 2017
Normaal gesproken gaan we vermogenstesten uitvoeren nadat we op de weg een aantal praktijktesten hebben uitgevoerd met aangepaste standaard software. De diagnose apparatuur laat tegenwoordig zoveel parameters zien dat we een behoorlijk nauwkeurige inschatting kunnen maken van het koppel en vermogen. We maken dan gebruik van de parameters van motor en automatische versnellingsbak. Met name de parameters van de 8-traps ZF-bak laten een koppelwaarde zien waarvan we weten dat die behoorlijk goed overeenkomt met de werkelijkheid. Zo kwamen we keurig in de buurt van de belofte die Alfa Romeo doet over de 200 en 280 pk benzine versie. Maar omdat de 280 pk een serieus snelle auto is werd het testwerk op de weg wat lastig. Snelheden liepen vaak op tot tegen de 200 km/uur en dat is zelfs ons iets te gortig als je dat meerdere keren op een dag wenst te doen. Ook wij houden van ons rijbewijs. Kortom, tijd om de Giulia 2.0 Benzine op te spannen op de vermogensbank. Het was maar goed dat de Giulia met 8 spanbanden vast was gesjort, anders waren wij samen met de auto spreekwoordelijk van onze stoel gevallen. De standaard prestaties worden ruim overschreden. Normaal zijn we gewend dat de fabrieksopgave van MultiAIr motoren maar nauwelijks of net met de hakken over de sloot gehaald worden. De grafiek hieronder spreekt boekdelen.

De 200 pk uitvoering welke volgens de fabriek 330 Nm en 200 pk zou leveren, levert in het echte leven 380 Nm en 230 pk. Dat is 50 Nm en 30 pk meer dan door Alfa Romeo beloofd. De Veloce uitvoering welke in de folder staat voor 400 Nm en 280 pk scoort 460 Nm en 310 pk.

De dunne lijnen en tekst geven de belofte van de 200 en 280 pk versies aan. De dikkere lijnen en tekst geven de werkelijkheid weer. Onze grote vraag is WAAROM ? WAAROM(!) geeft men de Giulia niet gewoon wat men beloofd? Of WAAROM(!) schrijft men niet in de folder wat de motoren werkelijk doen ?

Tevens werd op de vermogensbank een al heel vroeg gesteld vermoeden bevestigd. De Veloce is begrenst in topsnelheid. In dit geval wel op de beloofde topsnelheid van 240 km.uur. (hier wijkt men kennelijk niet van af……) Maar opnieuw, WAAROM op 240 km/uur? Terwijl de hele Duitse garde op 250 begrenst is wordt de Giulia rijder met 10 km/uur voorbij gestoken. Het moge duidelijk zijn dat we heel hard op zoek zijn naar deze begrenzer. Met 280 pk zou de Veloce zo’n 267 km/uur kunnen halen. Echter met de werkelijke 310 pk zit er 275 km/uur in.