1.9 / 2.2 JTS

Bij de introductie van de Alfa 159 eind 2006 kondigde men aan te komen met nieuwe JTS motoren. Deze motoren zijn allen gebaseerd op GM motorblokken. Gelukkig niet de gehele motor, maar slechts het onderblok. De cilinderkoppen werden door Alfa Romeo opnieuw ontwikkeld.

Het injectiesysteem werd tevens van een nieuwer type; het Motronic MED7.6.1 en Motronic MED7.6.2., een subtiel maar belangrijk verschil. In de loop van 2007 zijn wij aan de slag gegaan met de 3.2 V6 24v JTS met MED7.6.2. Dit injectiesysteem beschikt nog over een separate Flash EEPROM die aan de onderzijde van de printplaat zit. Het nodige gedoceerde breekwerk maakte het mogelijk de chip los te solderen, een niet risicoloos klusje. Er bestond daarom grote behoefte dit systeem via de diagnose stekker programmeerbaar te maken. Helaas zijn we in dit opzicht afhankelijk van derden. Gezien het feit dat Alfa Romeo voor deze derden maar een klein merk is was de prioriteit om een tool te ontwikkelen zeer laag.
Met de 3.2 konden we ons nog redden maar met de 1.9 en 2.2 met Motronic MED7.6.1 lag dit anders. Deze ECU is voorzien van een interne flash EEPROM. Samen gebakken met de microprocessor van het systeem. In theorie te solderen maar in de praktijk niet haalbaar.

Na lang aandringen en geduldig wachten was het in juni 2008 dan zover. We zijn nu in staat zowel het MED7.6.1 als het MED7.6.2.via de diagnose stekker te programmeren. Uitlezen via de diagnose stekker is helaas (nog) niet mogelijk.

Uiteraard zijn wij ook met de 2.2 JTS aan de slag gegaan. Het is knap staaltje werk van Alfa Romeo als je bedenkt dat de basismotor van GM slechts 147 pk heeft. Alfa Romeo heeft een eigen cilinderkop gemaakt met verhoogde compressie, direct brandstofinspuiting en variabel verstelbare in- en uitlaatnokkenassen. Volgens fabrieksopgaaf is het resultaat 185 pk en 230 Nm.

De resultaten staan hierboven afgedrukt. We hebben voor deze tests met opzet RON95 brandstof gebruikt. We proeven duidelijk dat men steeds minder vaak bereid is RON98 brandstof te gebruiken. Bovenstaand resultaat laat in ieder geval zien dat de fabrikant steeds dichter tegen de absolute grens aan gaat zitten, technisch is dat namelijk mogelijk. Door de toepassing van directe brandstof inspuiting is de pingelregeling steeds preciezer waardoor men de motor op de grens kan afstellen. De grootste winst zit niet in het afstellen van de ontsteking maar in de afstelling van de nokkenaspositie. Gezien het feit dat deze door de regeleenheid bepaald wordt maakt dit namelijk mogelijk. Daarnaast bleek dat het vermogen bij de toerenbegrenzer van 6800 nog lang niet op z’n retour is, 7200 is een veel beter moment. Misschien nog wel wat hoger.

Dat andere aanbieders zonder blikken of blozen 15 pk en ruim 30 Nm winst beloven verbaasd ons niets. Blijkbaar leven zij nog met de gedacht dat de standaard 3 tot 4.5 graden ontstekingsvervroeging en het klakkeloos verrijken van het brandstofmengsel een dergelijk vermogenswinst mogelijk maakt. Die tijden zijn nu echt voorbij. Slaap maar rustig verder…..

Tot slot: Wij vernemen steeds vaker dat er bedrijven zijn die beweren dat de tuning ertoe bijdraagt dat de distributieketting niet of minder snel zal oprekken. Dit is pertinent onjuist. Deze bedrijven wijten dit aan de aanpassing van de nokkenasverstelling. Zoals bekend wordt dit GM blok ook toegepast in Opel, echter zonder nokkenasverstelling. Zij kampen met dezelfde problemen.

Voor de 3.2 JTS verwijzen wij u graag naar de juiste pagina betreffende uw Alfa onder het hoofdstuk chiptuning.