Vreemde praktijk: 147 1.6 TS 16v

Op een zeker moment kwamen wij in contact met een Zuid Limburgse 147 1.6 TS 16v Veloce rijder die niet geheel tevreden was over z’n chiptuning. Deze chiptuning was uitgevoerd door een bedrijf welke veelvuldig adverteert op Marktplaats. Een bedrijf wat voor ALLE merken en types een chip aanbied. Met verbluffende beloftes…..

Na een afspraak te hebben gemaakt met iemand moest de tuning worden uitgevoerd in de omgeving van Antwerpen. De software werd uitgelezen, gewijzigd en weer opnieuw geprogrammeerd. Dat verliep niet geheel probleemloos volgens de constatering van deze klant. Na veel 5-en en 6-en werd de klant op weg gestuurd voor een proefrit. Hij constateerde geen noemenswaardige verschillen: “dat heeft even tijd nodig” was de opmerking.

Even na de programmering traden er vreemde foutmeldingen op in het injectiesysteem. Er werd een nieuw bezoek aan de tuner gebracht. Deze melde dat er mogelijk iets mis was met de luchtmassameter. Uit verder onderzoek door een Alfa dealer bleek dat ook inderdaad aan de hand. Met een nieuwe luchtmassameter geïnstalleerd reed de 147 inderdaad beter. De luchtmeter is overigens vrijwel zeker defect geraakt doordat een open filter was gemonteerd welke op aanraden van een Alfa dealer in “oude motor olie” was gedoopt om de filterwerking te verbeteren (Squadra:”????”).

Echter, deze klant was nog steeds niet tevreden over het resultaat. Er werd opnieuw contact opgenomen met de tuner. Er traden namelijk nog steeds erg vreemde storingen op. Er zouden functies in de boordcomputer bijgekomen zijn die door afwezigheid van sensoren niet gebruikt konden worden. Vlak voor deze afspraak nam de klant contact met ons op. Het verhaal werd vertelt en gevraagd of wij wisten wat het euvel kon zijn. Eerlijk gezegd konden wij daar ook geen goed antwoord op geven zonder hulp van diagnose apparatuur en/of het uitlezen van de getunede software van dit bedrijf. Er dus vlak voor de afspraak met de tuner een afspraak met ons gemaakt.

Diagnose apparatuur werd aangesloten, “geen fouten aanwezig”. De functies in de boordcomputer werkten naar onze mening gewoon zoals ze zouden moeten doen. Discussie alom. Tevens maakte de uitlaat een klein snerpend geluid, ons viel dat direct op. Later bleek een lekke uitlaatspruitstukpakking de oplossing te zijn, wat ook zeker storing kan opleveren met betrekking tot de lambda regeling en mengselvorming. Echter waren deze fouten op dat moment niet aanwezig, mogelijk gereset bij een eerder bezoek aan de Alfa dealer.

Maar nu komt het. Bij het uitlezen van de motormanagement software bleek dat er helemaal geen getunede software geprogrammeerd was. De software was volledig standaard. Wat ook direct de oorzaak was voor het ontevreden gevoel. Na lang wikken en wegen (ivm discussie met de chiptuner) werd besloten onze software te laden. Na een proefrit was er nu wel een duidelijke verbetering voelbaar.

De klant is in discussie gegaan met de Belgische tuner en deze gaf aan dat hij al wat moeite had met de tunen van deze auto. Men beloofde het betaalde bedrag terug te storten. Na weken zeuren is de klant het bedrag maar zelf gaan halen in België…..