Vreemde praktijk: 156 JTD’s

Een klant vertelde ons dat hij al even op zoek was chiptuning voor zijn 156 1.9 JTD 105 pk. Hij had daarvoor een tuningsbedrijf benaderd in de buurt van Breda. Dit bedrijf adverteerde namelijk iedere 2 weken in een bekend Nederlands autoblad en wekte daarom best wat vertrouwen op. Deze tuner leest de software uit en stuurt deze per E-mail naar het Zwitserse moederbedrijf welke de software aanpast. De aangepaste software wordt even later terug gestuurd en in de ECU geprogrammeerd. Helaas bleken zij na diverse pogingen en 4 uur wachten niet in staat iets fatsoenlijks te programmeren. De 156 ging best “van z’n plek” maar dit ging gepaard met enorme roetuitstoot en een continue trilling van de aandrijflijn. Uiteindelijk werd het opgegeven en de klant ging onverrichte zaken naar huis. Even later bezocht hij Squadra Tuning en naar volle tevredenheid.

Via een 156 1.9 JTD 105 pk rijder zijn wij gekomen aan Duitse software. Deze beloven maar liefst 315 Nm en 140 pk. Aan de software te zien geloven we gelijk dat deze waarden gehaald worden. Er wordt namelijk achterlijk veel brandstof ingespoten bij 2000 tot 2500 RPM, ook op hoge toeren is de hoeveelheid fors te noemen. Leuk maar echter te veel van het goede. Het vliegwiel met trillingsdemper begint onder dwang van het hoge koppel heftig te protesteren. Op termijn kan dat gewoon niet goed gaan. Bovendien voelt het totaal niet vertrouwd wanneer men fors accelereert. Over de software kunnen we een paar dingen zeggen. De gaspedaal reactie is er aardig ingebracht. Niet op de juiste manier maar wel op een manier dat het werkt. Verder was de eerder genoemde koppelbegrenzer weer hoger gezet met dezelfde eerder genoemde bijwerkingen. Met een vaste waarde weer overigens.

Van een (chip)tuner kregen wij software in handen van een 156 1.9 JTD 115 pk, waar we een beetje (een beetje ??) heel erg verbaast over waren. We hadden ze hoger ingeschat. Slechts een tabel was met een simpel percentage van 15% verhoogd. Grofweg betekent dat 15% meer koppel en vermogen. Verder was er niets aangepast dus valt er ook niet meer over te vertellen. Nog geen 5 minuten werk, maar wel de hoofdprijs vragen.

Via een ontevreden klant zijn wij gekomen aan een JTD chip van Oostenrijkse makelij. Althans, de chip was via Internet in Oostenrijk gekocht. Op hun website (die geen echt vreemde zaken vertoonde) wordt geadverteerd met een veel hogere prijs dan waarvoor de chip uiteindelijk werd aangeschaft, op zich al merkwaardig te noemen. Ook opmerkelijk was dat een dergelijk chip via de post worden verstuurd. De chip is namelijk voor een “normaal” mens niet te monteren. Dit type chip heeft 44 pootjes die met de grootste nauwkeurigheid gemonteerd dient te worden. Gelukkig was deze klant heel erg handig met een soldeerbout en slaagde erin de chip zelf te monteren (helaas was 1 printbaan gesneuveld maar ook deze kon hersteld worden).

Na de montage van de chip werd uiteraard proef gereden. De grootste klacht was de opmerkelijke roetuitstoot en het trillen van de aandrijving van volgas in 4e en 5e versnelling. De koppelwinst was duidelijk merkbaar, ook was er meer vermogen aanwezig op hogere toeren. Het Oostenrijkse bedrijf beloofd 305 Nm en 136 pk. Na aankoop nam de klant toch contact met ons op. Voor overleg….

Op uitnodiging van ons hebben wij de chip uitgelezen en de data geanalyseerd. Korte conclusie, de zoveelste 13 in een dozijn chip. Koppelbegrenzingslijn met een vaste waarde verhoogd, zonder rekening te houden met andere aanwezige begrenzingen (men weet het bestaan er zeer waarschijnlijk niet van af). De al zo vaak genoemde tabel was tevens op de inmiddels bekende manier aangepakt. Zonder enige invloed van kennis over hoe en waarom verhoogd. Uit globale berekening bleek dat het koppel van 305 NM wel gehaald wordt, echter het vermogen van 136 zeer zeker niet. Wij denken niet meer dan 125 pk.

Vervolgens is de klant met onze JTD Massimo chip gaan rijden. Daarbij hebben we iets minder koppel dan gebruikelijk op lagere toeren geprogrammeerd om het trillen van de aandrijflijn (vliegwiel) te minimaliseren. Wat de klant direct opviel was het veel mooier inkomen van het koppel op lagere toeren en het duidelijk harder doortrekken op hogere toeren. Na 3000 RPM was er geen sprake meer van een sterk teruglopende trekkracht zoals bij de Oostenrijkse chip. Kortom, deze klant heeft alsnog voor onze JTD Massimo chip gekozen met alle opties. Stationair toerental op 900, dash-pot effect en het wegnemen van de dip bij 2700 RPM. Lees hier zijn eigen reactie.