Vreemde praktijk: 159 JTDm

Zo nu en dan krijgen wij 159’s onder handen welke elders getuned zijn. Meestal door de voorgaande eigenaar. De huidige eigenaar is dan vooral nieuwsgierig naar wat wij extra te bieden hebben. Tot nu toe was het in alle gevallen niet moeilijk te klant te overtuigen van onze meerwaarde. De getunede files zijn meestal eenheidsworsten die op zich wel werken maar meestal om de verkeerde redenen en met vreemd aangepaste tabellen. Eigenlijk hetgeen we doorgaans van JTD’s gewend zijn. Echter kregen wij onlangs een auto over de vloer die een uitzondering op de regel was. Uitgevoerd door een bedrijf met een overijverige marketing afdeling die vooral door veel blufpoker en hoog van de toren blazende zich de markt in prijst.

Wat was er zo bijzonder dan? Het betreft in dit voorbeeld een 159 1.9 JTDm 16v met standaard 320 Nm en 150 pk. Deze aanbieder beloofd na tuning 375 Nm en 184 pk. De klant had al eens een standaard 159 16v gereden en vond het verschil met z’n “getunde” 159 niet groot. Na bestudering van de software bleken zijn vermoedens waar te zijn. Men had vele tabellen gewijzigd. Ook tabellen die er helemaal niet toe doen. Maar men was er ook een paar vergeten waardoor eerder gemaakte aanpassingen helemaal geen nut bleken te hebben. Alleen de truc om de brandstofmeter te foppen gaf enige vermogenswinst. Op de meter was hij dus wel zuiniger geworden. In werkelijkheid zeker niet. Wel gesteld was het resultaat 6% meer koppel en 6% meer vermogen. Oftewel 16 Nm en 9 pk. Kortom, misschien net 340 Nm en nog geen 160 pk. Deze aanbieder pronk tevens met het overnemen van de “fabrieksgarantie”. Iets wat überhaupt al je reinste misleiding is. Echter met een dergelijk kleine vermogens- en koppeltoename is het ook geen kunst garantie te verlenen. Het moge duidelijk zijn dat de marketing tak van deze aanbieder meer moeite doet dan de technische tak.

Kortom een schande voor de chiptuningsbranche,

December 2009
Dat bovenstaand voorbeeld geen uitzondering bleek bevestigde onze volgende ervaring. Het kan zelfs nog erger namelijk.

We werden benaderd door een klant welke klachten had over bepaalde rijeigenschappen van z’n auto. Het betreft hier eerlijkheidshalve geen Alfa Romeo maar een Fiat Croma 200 pk 2.4 JTDm Automaat. Deze motor en automaat is ook in de Alfa 159 2.4 JTDm te vinden. De klacht betrof het inmiddels overbekende hortende en stotende gedrag tijdens rustig rijgedrag. De bestuurder ergerde zich hier mateloos aan en de Fiat dealer kon hem niet helpen. Ook Fiat NL was niet in staat een oplossing te bieden. Via via kwam de bestuurder bij ons terecht. Wij lossen dit op door de EGR werking aan te passen. Kleine moeite groot plezier.

Nadat we bekeken hadden welk software nummer in de computer zat, bleek dat wij deze versie nog niet in onze bestanden hadden. Geen probleem, kwestie van uitlezen. Dit duurt helaas ongeveer 3 kwartier dus de auto werd achter gelaten. Nadat de uitleesprocedure beëindigd is “lopen” wij altijd even door de software heen. Daarbij viel ons eigenlijk direct op dat de software niet standaard was. De bestuurder had ons dit niet medegedeeld. We zijn er toen even voor gaan zitten om alles duidelijk in kaart te brengen. We vielen van de ene in de andere verbazing. Op allerlei manieren was er geprobeerd koppel- en vermogen te programmeren. Bepaalde beveiligingen waren teniet gedaan en sommige juist begrenzende tabellen waren nog meer begrenzend gemaakt. Het aller schandaligste was nog dat de uiteindelijke koppel- en vermogenswinst 0,0 was ! Doordat men bepaalde belangrijke tabellen niet had aangepast hadden andere aanpassingen geheel geen effect.

Bij terugkomst van de klant hebben wij dit uiteraard voorgelegd. Hij vertelde ons dat de auto ongeveer een jaar daarvoor door de inmiddels bij ons beruchte chiptuner was “getuned”. Hij vond het resultaat inderdaad al tegenvallen. Daarnaast was de auto onder bepaalde omstandigheden zelfs loom of kwam pas laat op gang. Dat zou toegeschreven kunnen worden aan de EGR problematiek maar ook zeker aan gemaakte aanpassingen in de software.

We hebben de auto weer van standaard software voorzien door simpelweg alle gemaakt aanpassingen van deze tuner teniet te doen. Uiteraard wel de EGR aanpassing uitgevoerd.
Al snel daarna ontvingen wij een E-mail dat de Fiat Croma weer heerlijk soepel reed. Beter dan ooit te voren en dat met weer standaard software met alleen EGR aanpassing.

Quote: Hij rijdt weer fantastisch, nogmaals bedankt. De souplesse van de motor is weer terug!

Wij worden steeds vaker gevraagd waarom bovenstaand “chiptunings bedrijf” zoveel meer beloofd dan wij als merkspecialist bieden. Het antwoord is heel simpel. Tussen beloven en werkelijk leveren zit bij deze zwendelaars blijkbaar een enorm verschil.

Maart 2011
Via een Belgische dealer kregen we een auto aangeboden welke naar zeggen getuned zou zijn. Men wilde dit graag zeker weten omdat bij een foute tuning de auto tenminste weer standaard gemaakt zou moeten worden. Na het uitlezen zijn we de software gaan bestuderen. In eerste instantie leek het best aardig. Dat wil zeggn qua koppel en vermogenafstelling. Niet overdreven veel koppel en een net vermogensniveau. Ongeveer gelijk met wat wij bieden. Wat ons echter wel direct opviel was dat bepaalde begrenzende tabellen van bijvoorbeeld motortemperatuur en brandstoftemperatuur waren uit gezet door de ingevulde waarden maximaal te zetten. We snappen niet waarom dit gedaan is. Blijkbaar was men niet op de hoogte van de functie van deze tabellen. Maar toen we verder keken viel op dat men eigenlijk 3 dubbele tuning had toegepast. Er zijn namelijk softwarematig gezien bij dit programma 3 manieren om meer brandstof te injecteren. Een goed tuner gebruikt 1 manier en laat de 2 andere voor wat het is. Dan trek je namelijk het verband uit de software. Deze tuner dus niet. Dit betekende dat er uiteindelijk toch behoorlijk wat brandstof werd ingespoten. Daarbij was de luchtbrandstof verhoudingstabel ook nog eens extra rijk gezet. Bij deze JTDm versie staat hij rijker dan nodig is. Als die grote hoeveelheid brandstof werkelijk zou worden ingespoten zou binnen no-time de roetkat vol zitten en de motor tevens thermisch veel te hoog belast worden.

Maar tot slot was er nog iets raars. De zogenaamde “bestuurderwenstabel” of gaspedaalreactie had men wel heel erg vreemd aangepast. Het is bij de standaard software gebruikelijk dat de laatste 4 kolommen van deze tabel qua waarde niets van elkaar verschillen. Als index van deze 4 kolommen geldt de gaspedaalstand. In dit geval resp. 99.95, 100.02, 100.03 en 100.04 procent. Deze tuner had de laatste 3 kolommen aangepast in oplopende volgorde. De 100.02 was vrijwel standaard, de 100.04 % kolom het getunde niveau. Wat blijkt nu. Het systeem ziet bij volgas 100.00 % gaspedaalstand. Wat in dit geval overeenkomt met een bijna standaard afstelling. Een testrit bevestigde dit. Qua koppel tot 3000 toeren ging het uiteindelijk nog wel een beetje maar qua vermogen was de stijging nihil. Bij 4000 toeren was er nauwelijks vermogenswinst.

Conclusie. Een chiptuning heel snel in elkaar is gevogeld van achter een PC en nooit getest is omdat men anders wel had opgemerkt dat er vrijwel geen vermogensstijging was. Allemaal omdat 1 tabel onjuist was aangepast. Gelukkig maar want als men dit wel goed had gedaan was het allemaal veel te veel geweest met roetfilter problemen en kans op oververhitting tot gevolg.