Vreemde praktijk: Alfa Spider V6

Via een klant die klant is/was bij bekende Alfa dealer kregen wij een chip in handen die opnieuw bewees dat deze dealer geen idee heeft waar hij echt mee bezig is. Waarschijnlijk om de klant van dienst te zijn heeft hij de chip bij iemand anders ingekocht. De chip was namelijk wel voorzien van een kopieerbeveiliging. Iedere kopieerbeveiliging heeft zijn eigen codering en die kwam ons erg bekend voor. Deze codering kende wij al van een eerdere Bravo JTD (zie diverse JTD’s) uit de vreemde praktijken.

Deze “chiptuner” maakt zich er wel vaker gemakkelijk van af. Zo ook bij deze chip, 4.5 graden vervroeging voor het deellast ontstekingsgebied ongeacht belasting en toerental. Ditzelfde voor het vollast gedeelte en klaar is Kees. Verder is er niets aangepast. De klant wilde niet vertellen hoeveel hij af heeft moeten rekenen voor dit 5 minuten klusje. Met onze chip was een duidelijke verbetering aanwezig. Zowel in driveability als het stationair lopen van de Spider.

Een 2e chip kwamen wij ook tijdens een van onze dealerbezoeken tegen. Ook met kopieerbeveiliging. Deze bleek het niet waard. Een net iets groter drama dan bovenstaande. Deellast opnieuw 4.5 graden vervroegd ongeacht toeren en belasting. De vollast ontsteking was echter met 6.75 graden vervoegd ongeacht belasting en toeren. En dat is veel en veel te veel voor deze 3-liter. De motor heeft enorm in z’n pingel regeling moeten lopen. Men had nog wel het fatsoen genomen de toerenbegrenzer ietsjes hoger te zetten. Maar met zo’n vroege ontsteking gaat de motor op den duur aan high speed knock ten onder.

Bovenstaande 2 voorbeelden bewijzen opnieuw dat er zo ontzettend veel wordt geprutst in chiptuningsland. Zelfs ogenschijnlijk vooraanstaande dealers die een goede naam in tuning hebben/hadden verkopen totale rotzooi voor heel veel geld.