Vreemde praktijk: GT JTD’s 16v

JTD 16v’s hebben een beetje nare eigenschap dat er niet te veel vermogen geprogrammeerd kan worden. Vanaf 172 pk voor de standaard 150 pk versies bestaat er een serieus risico dat de turbodruk vanaf 3700 toeren z’n grenswaarde overschrijdt. Dat weten wij. En het lijkt erop dat wij de enige zijn die dat weten. Dat bewijzen een paar gevallen welke wij tegen zijn gekomen de laatste tijd.

De eerste was een GT 1.9 JTD 16v waarvan de eigenaar geen geduld had om onze zomervakantie af te wachten. Hij is daarom naar een aanbieder gegaan welke z’n gepruts voor een bodemprijs aanbiedt. Een typisch geval van hoe goedkoop duurkoop kan zijn. Hij was niet echt onder de indruk van de prestaties van de GT welke 380 Nm en 180 pk hadden moeten zijn. Inmiddels weten wij uit ervaring dat 380 Nm te veel van het goede is. Ook 180 pk kan voor problemen zorgen. De klant had echter met beide gegevens geen probleem. Het uitlezen van de software bevestigde dit. Het beloofde koppel en vermogen werd lange na niet gehaald. Allereerst viel ons weer op dat de maker van dit brouwsel geen idee had van de werkelijke verbanden (maar daar verbazen wij ons al een tijdje niet meer over). Maar men was wel heel voorzichtig geweest met de werkelijke koppel en vermogen verhogende aanpassingen. Wij schatten 350 Nm en 165 pk. Echt niet meer. Helaas was zijn “niet goed geld terug” termijn al verlopen.

Uiteindelijk hebben we deze GT op 360 Nm (over een breder toerengebied dan de 350) en 175 pk kunnen afstellen. Volgens de klant reed de auto nu veel fijner ondanks de betrekkelijk kleine toename van 10 Nm en 10 pk. De motor hing beter aan het gas en deed z’n werk rustiger. Het was ‘m de eerste domme investering bijna waard om te ervaren dat er echte duurkoop bestaat.

Het tweede geval betreft juist de andere kant. Tuners die werkelijk ruim 180 pk afleveren. Echter in combinatie met turbodruk problemen en een domme fout in de software. Deze tuning werd via een toch wel erg bekende Alfa dealer aangeboden. De werkelijke maker is een bekende collega die ook vele andere merken aan kan.
Ook in dit programma weer diverse onbenullige aanpassingen die er helemaal niet toe doen. Waarmee men alleen maar meer schade kan berokkenen dan resultaat kan halen. Het te hoge geprogrammeerde vermogen zorgt voor een te hoge turbodruk vanaf 3500 toeren. Er worden simpelweg zoveel uitlaatgassen geproduceerd dat de waste-gate loze turbo de druk niet meer kan regelen. Daarnaast was men een belangrijke turbodruk begrenzer “vergeten” aan te passen waardoor de storing extra snel van zich liet spreken.
In alle gevallen die wij van deze tuner zijn tegen gekomen werd er vooraf veel gesleuteld aan de auto omdat men dacht dat er werkelijk een ander soort defect aan ten grondslag lag. Verspilde tijd en geld. Helaas hebben wij geen antenne voor dergelijke gevallen. Dus wie weet hoeveel geld er moeite er nog verspilt zal gaan worden.