Vreemde praktijk: GTV 3.0 V6 24v

Van een bekende Nederlandse chiptuner, die zich voordoet als zeer professioneel, kregen wij een chip in handen van een GTV 3.0 24v. Wij weten wat wij voor deze auto gemaakt hebben dus kunnen zodoende een goede vergelijking maken. Het bleek een grote teleurstelling opnieuw pruts praktijken. De ontsteking met een vast waarde onder alle belasting- en toerental omstandigheden vervroegd. Hetzelfde met de vollast ontsteking. Wij weten zeker dat dat onder bepaalde omstandigheden echt niet kan. Maar OK, dat is niet eens het ergste. Het mengsel is ook weer onder alle omstandigheden verrijkt met een vaste waarde (dus ook weer binnen het lambda regelingsgebeid, totaal zinloos en kan zorgen voor uit de regeling lopen van de lambda sonde). Maar nu komt het. Het vollast mengsel is met een forse waarde verarmt !!. Soms is het inderdaad mogelijk dat een mengsel verarmt moet worden bij een bepaald toerental omdat het echt te rijk staat. Maar NIET onder alle toerentallen in het vollast gebied. Dat gaat echt mis op termijn. Een onbegrijpelijke actie.

April 2009
We werden benaderd door een klant met een GTV 3.0 24v Euro 3 uitvoering. De klant had GTA nokkenassen in laten bouwen en is, op advies van de Alfa specialist, naar ons doorgestuurd om het geheel netjes op maat af te laten stellen. De klant wist verder te melden dat de auto een jaar eerder door een andere algemene chiptuner uit het oosten van het land onder handen was genomen. Dit bedrijf noemt zich “uw specialist in chiptuning op maat”
Alvorens aan de afstelling te beginnen lezen wij uiteraard de huidige software uit. We zijn inmiddels niet snel meer verbaasd bij het zien van andermans werk. Maar dit prutsbedrijf maakte overduidelijk dat kwakzalverij nog steeds gewoon verkocht wordt. Wat was namelijk het geval? Bij het Bosch Motronic ME3.1 systeem is er met de voorontsteking bepaling iets bijzonders aan de hand. Dat werkt anders dan anders. Blijkbaar waren deze lieden daar niet van op de hoogte. De ontsteking was namelijk niet vervroegd (wat logischerwijs vermogenstoename betekent) maar juist verlaat. Wat dus vermogensafname betekent. Dit was zowel in het deellast als in het vollast gebied gedaan. Bovendien was aan de werkwijze van aanpassen te zien dat er geheel niet over nagedacht was. Het resultaat was een motor die onder de 4200 toeren gewoon standaard functioneerde (daar was namelijk niets gewijzigd) en boven de 4200 toeren minder dan standaard ging presteren. Het gevoel van de klant bevestigde dat. Hij vond de trekkracht op lagere toeren toegenomen. Dat kwam eigenlijk omdat de trekkracht op hogere toeren was afgenomen.

Kortom, een rekening van 449.– Euro met een belofte van 15 pk winst. 449.– Euro klopt. “winst” moet alleen vervangen worden door “verlies”. “uw specialist in chiptuning op maat”…….. ?!. Duidelijk software van achter een PC bedacht zonder ook maar enige kennis van zaken en beproeving met diagnose apparatuur of vermogensbank.