Inleiding op “vreemde praktijken”

Dit artikel wordt uit het hart van een serieuze chiptuner geschreven en vertelt over ervaringen met andere zogenaamde gemodificeerde chips. Uiteraard zal men twijfelen aan de objectiviteit van dit artikel. En logisch want Squadra Tuning is zelf een chiptuner. Daarom beschrijven we puur feiten en constateringen en zal geen enkele vergelijking worden getrokken. Ook zullen geen namen genoemd worden. De vreemde praktijken vindt u hier.

Hoe langer men meedraait in de wereld van chiptuning hoe meer men de concurrentie leert kennen. Al snel is duidelijk geworden dat er zeer weinig bedrijven zijn die zich serieus met chiptuning bezig houden. Men is meer geïnteresseerd in makkelijk veel geld verdienen dan in het leveren van een goed product. Helaas verpesten deze zogenaamde chiptuners het voor de mensen die hun vak wel serieus nemen. Het is daarom een behoorlijk gevecht het chiptunen uit de taboe sfeer te halen. En eigenlijk blijft het een gevecht. Want wanneer de consument een positief beeld ontwikkeld heeft van chiptuning, wordt er bij dezelfde kwakzalvers (een beter woord kan ik niet verzinnen) meer aftrek ontwikkeld. Waarmee het ambacht chiptunen weer verder besmeurd raakt.

Zoals in andere artikelen beschreven gaat het bij goede chiptuning niet alleen om een hoger vermogen. Maar ook om het optimaliseren van andere bedrijfsomstandigheden. Zo wel het stationair lopen van de motor, als het oppakken van stationair naar deellast, het doortrekken in de toeren ook bij halfgas situaties en het doortrekken in de toeren in volgas situaties. Men spreekt dan iedere keer van 3 groepen kenvelden. De stationair, deellast en de vollast velden. In de vollast velden wordt de uiteindelijke vermogenswinst gehaald. Uit het deellast de driveability.

Hoe herkent men “niet echt serieuze chiptuners”?
Er lijkt weer een explosie plaats te vinden van chipaanbieders wanneer men op het internet gaat zoeken. Wij maken ons daarover best wel zorgen. Een pure verloedering van dit vak. Als serieuze chiptuner pikken wij dergelijke aanbieders er snel uit. Eerlijk gezegd zijn de beste chiptuners alleen diegene die zich richten op één merk. Alleen dan kent men de modellen en alle typen injectiesystemen van haver tot gort en weet men precies hoe, wat en waarom. Men beschikt over de juiste diagnose apparatuur om controles uit te voeren aan het injectiesysteem en men kan een juiste expertise stellen mocht er iets niet goed functioneren.

Hier volgen een aantal tips
Sommige Alfa Romeo modellen zijn niet mogelijk om te chippen. Bijvoorbeeld de Alfa 90 2.0 V6 en de Alfa 75 2.5 V6. Deze Alfa’s hebben een Jetronic injectiesysteem die uitsluitend en alleen de brandstof inspuiting verzorgt. En uit meer brandstof inspuiten kan men geen belangrijke vermogenswinst halen.

Er worden soms JTD varianten aangeboden die helemaal niet bestaan. We komen vaak de 145 1.9 JTD 110 en 115 pk tegen. We zijn zelfs een GTV 3.0 V6 Turbo tegengekomen. Deze bestaat echt niet. Ook zijn er aanbieders die beweren de 145 1.9 TD te kunnen chippen. Dit is nog een ouderwetse diesel met een mechanische injectiepomp zonder enige elektronica die met de brandstofinspuiting te maken heeft.

Sommige aanbieders beloven koppeltoenames van met name de benzine motoren van meer dan 15% tot soms wel zelfs 20%. Dit is in feite onmogelijk. Ook wanneer de vermogenstoename meer dan grofweg 10% is, weet je ook al dat je met “minder serieuze” bedrijven te maken hebt. Deze aanbieders denken vaak in procentuele toenames. Ze nemen aan dat je bij ieder model een vast percentage kan optellen. Hetzelfde doen ze met de vermogenstoename.

Een praktijkvoorbeeld. De 156 2.5 V6 is een erg lastige motor om te chiptunen. De marges zijn klein. Met alleen chiptuning bereik je nauwelijks vermogenswinst. Ook het koppel neemt nauwelijks toe. Toch zijn er bedrijven die met alleen chiptuning meer dan 20 pk weten de “scoren” en ruim 30 Nm aan koppel. Neem van ons aan, het zit er ECHT NIET in.

Voor sommige modellen is het noodzakelijk 2 chips te vervangen; of er zitten 2 chips in de ECU die samen werken óf het model bezit 2 ECU’s. Vrijwel alle aanbieders praten over 1 chip welke vervangen moet worden. Terwijl voor echte chiptuning uiteraard beide chips aangepast dienen te worden.

Sommige aanbieders bieden chiptuning waarbij het helemaal niet om chiptuning gaat maar om het zogenaamde “power boxje”.

Sommige aanbieders geven ook een koppel en vermogensdiagram aan bij hun chiptuning. Wanneer men echter vanuit het koppel het vermogen gaat berekenen komt het niet uit. Andersom geldt hetzelfde. Wat is een dergelijk diagram dan waard ?

Bijvoorbeeld. In het diagram is duidelijk af te lezen dat er in getunede toestand bij 2000 RPM 320 Nm wordt geleverd. Uit berekening blijkt dat er dan:

vermogen = koppel x RPM / 60 x 2 x 3.14 =

320 x 2000 / 60 x 2 x 3.14 = 67 kW.

Echter wanneer men bij 2000 RPM het vermogen afleest komt men niet verder dan 57 kW.

Wat we ook steeds vaker lezen op websites is het verhaal dat deze chiptuners “chiptuning op maat” leveren. Hierna wordt uitgelegd dat zij de software of chip van de auto uitlezen en deze “geheel” opnieuw herschrijven. Dit is blijkbaar wat men bedoeld met “op maat”. Eigenlijk betekent het dat men geen risico’s wil nemen met verschillende softwareversies. Neemt u van ons aan dat ze alle versies op de zelfde manier veranderen of eenzelfde percentage bij de tabellen optellen. Lees even deze link over hoe wij dat doen.

Deze artikelen zijn bedoeld om duidelijk te maken dat er heel veel kaf tussen het koren zit. Squadra Tuning wil daarom geïnteresseerde klanten waarschuwen om hun Alfa Romeo alleen toe te vertrouwen aan mensen die weten waar het echt om gaat. Ook zijn de voorbeelden bedoeld om te laten zien dat Squadra Tuning zijn werk WEL heel serieus neemt en dat een hogere prijs absoluut geen garantie geeft voor een beter product. Aan de andere kant bevestigen uitzonderingen ook hier (soms) de regel.

2016
Ondanks dat wij weinig vreemde praktijken toevoegen, zien wij nog geregeld praktijken die ons de wenkbrauwen fronsen. Helaas zijn er nog steeds veel aanbieders die het niet helemaal begrijpen.

Zo zijn er op diesel gebied tuners die alleen tunen in combinatie met het verwijderen van het roetfilter. Dit is grote onzin en zegt veel over de geboden kwaliteit van tuning. Goede tuning heeft namelijk geen enkele invloed op de werking van het roetfilter.

De vreemde praktijken vindt u hier.