Onze Werkwijze: De uitvoering

In alle gevallen wordt er begonnen met een stilstaande diagnose. Bij deze diagnose wordt onder andere gekeken naar de toestand van het inlaatsysteem, de toestand van het onder druk staande inlaatsysteem bij turbobenzine- en dieselmodellen, de stationair loop wordt beoordeeld en wordt er gecontroleerd op duidelijke uitwendige lekkages.

Ook worden met de Examiner (officiële Fiat Auto diagnose tester) verschillende parameters gecontroleerd waaronder de juiste werking van de lambda sonde (indien van toepassing), de maximale gasklep opening of gaspedaal slag en gemeten luchtmassa (bij JTD om een indruk te krijgen van de conditie van de luchtmeter).

Vanaf 2012 beschikt de Fiat groep over een nieuw diagnose instrument. De WiTECH van oorsprong van Chrysler en lijkt meer een universeel diagnose instrument welke fabrikant specifiek kan worden geprogrammeerd. In eerste instantie bleek dit diagnose apparaat nog geen noodzaak voor ons. Zeker niet toen bleek dat de WiTECH lang niet zo gebruiksvriendelijk is ten opzichte van de Examiner. We hebben daarom de aanschaf zo lang mogelijk uitgesteld. Uiteindelijk bleek er geen ontkomen meer aan. Alles went behalve een "…" (vul maar in) klinkt het spreekwoord. Zo ook de WiTECH. We realiseren ons echter wel dat Fiat werkelijk gezegend is geweest met de Examiner.

Inmiddels is er in 2016 een nieuwe diagnosesysteem van Fiat op de markt gekomen. De zgn. Witech 2.0. Dit is een volledig online systeem. Uiteraard hebben wij ook dit aangeschaft.

Na deze eerste diagnose vindt de eigenlijke chiptuning plaats. Hoe is afhankelijk van het type chip of E(e)prom.

Los wisselbare Eproms
De computer wordt uit de auto gehaald en vervolgens wordt de chip verwisseld. De originele chip krijgt u mee. Nadat de computer is teruggebouwd vindt er een testrit plaats o.a. met diagnose-apparatuur waarbij weer naar verschillende parameters wordt gekeken. Denk hierbij aan motorbelasting bij maximaal toerental, werking lambda sonde, mengsel onder vollast, turbodruk en thermostaat. Deze tuningssessie duurt ongeveer 1-1,5 uur.

Serieel programmeerbare Eeproms via OBD tuning
Na de diagnose wordt er een laptop aangesloten op de diagnose (OBD) poort. Vervolgens wordt eerst de software uitgelezen om onder andere te controleren welke software in de computer aanwezig is en om te controleren of de auto nog van standaard software is voorzien. Daarna wordt de nieuwe software over de oude heen geschreven. De aangepaste software gaat bij ons altijd uit van het nieuwste softwarestand. Zo voorkomen we dat de getunede software overschreven zou kunnen worden bij de eerst volgende onderhoudsbeurt bij de dealer. Nadat de software geladen is vindt er een uitgebreide testrit plaats, waarbij weer naar verschillende parameters wordt gekeken. Denk hierbij aan motorbelasting bij maximaal toerental, werking lambda sonde, mengsel onder vollast, turbodruk, gemeten luchtmassa en thermostaat en bij JTD modellen de capaciteit van de hogedrukpomp. Deze tuningssessie duurt ongeveer 1-1,5 uur. Een uitgebreide beschrijving over de controle na de tuning leest u hier.

tuning via BDM
Dit is de nieuwste techniek, welke vooral wordt toegepast bij veel Euro 5&6 motoren. Na de diagnose wordt de computer geopend. De communicatiepoort bevindt zich namelijk op de printplaat. Met een speciale voet en interface wordt een verbinding gemaakt tussen de Laptop en de ECU. Ook hier wordt altijd uitgegaan van de laatste fabrieksupdate. Nadat de software is geladen en de computer is teruggebouwd, wordt er weer een uitgebreide controle gehouden waarbij diverse parameters worden gediagnosticeerd. Hier lees je alles over deze controle.

Tot slot
Mocht uit de diverse diagnoses blijken dat chiptuning onverantwoordelijk is in verband met een serieus aanwezig defect, dan wordt in overleg de tuning terug gedraaid. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen er kosten in rekening worden gebracht. Wij voeren in principe geen vermogenstest uit voor en/of na de tuning. Deze link vertelt waarom.

Tot slot ontvangt u een checklist waarop wij vermelden welke diagnoses wij gedaan hebben en eventuele opmerkingen. Tevens ontvangt u een reactieformulier. Wij zijn namelijk erg nieuwsgierig naar wat u van de Squadrachip vindt. Wij vragen naar een aantal specifieke aspecten en tevens is er ruimte om opmerkingen te plaatsen.

Let op, er wordt alleen diagnose gesteld als de chiptuning persoonlijk door Squadra Tuning wordt uitgevoerd. Dat geldt dus voor ALLE flash EEprom types. Voor uitwisselbare chips geldt deze werkwijze alleen als de chip bij Squadra Tuning zelf wordt geplaatst. Onze dealers hebben hun eigen werkwijze. Uitwisselbare chips kunt u ook zelf inbouwen aan de hand van de inbouwhandleiding.